/, Υγεία, Ψυχολογία/Στρες: Τι το προκαλεί, ποια τα συμπτώματά του και πώς το αντιμετωπίζουμε

Στρες: Τι το προκαλεί, ποια τα συμπτώματά του και πώς το αντιμετωπίζουμε

Το άγχος είναι μια φυσιολογική ανθρώπινη αντίδραση. Στην πραγματικότητα, όταν ο οργανισμός έρχεται αντιμέτωπος με στρεσογόνους παράγοντες, το νευρικό μας σύστημα απελευθερώνει ορμόνες του στρες, μεταξύ των οποίων η αδρεναλίνη και η κορτιζόλη, οι οποίες προκαλούν το σώμα μας να αντιδράσει επειγόντως. Η καρδιά μας χτυπά πιο γρήγορα, οι μύες σφίγγονται, η αρτηριακή πίεση αυξάνεται και η αναπνοή επιταχύνεται.Αυτές οι αλλαγές αυξάνουν τη δύναμη και την αντοχή μας, μειώνουν τον χρόνο αντίδρασής μας στα διάφορα ερεθίσματα και μας προετοιμάζουν ώστε είτε να αντιμετωπίσουμε έναν πιθανό «κίνδυνο» είτε να φύγουμε. Το άγχος μπορεί να είναι θετικό, εφόσον μας διατηρεί σε εγρήγορση. Αλλά μπορεί να αποτελέσει και σοβαρό πρόβλημα, όταν οι στρεσογόνοι παράγοντες εξακολουθούν να υπάρχουν για μεγάλα διαστήματα, χωρίς ενδιάμεσες περιόδους ηρεμίας.

Τα συμπτώματα του στρες

Το στρες εκδηλώνεται με συμπτώματα σωματικά, συναισθηματικά, γνωστικά, αλλά και με αλλαγές στη συμπεριφορά. Ενδεικτικά, στα σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνονται ο πόνος στο στήθος, ο γρήγορος καρδιακός ρυθμός, η διάρροια, η δυσκοιλιότητα, η ναυτία, η απώλεια σεξουαλικής επιθυμίας, τα συχνά κρυολογήματα ή η γρίπη.Συχνά συναισθηματικά συμπτώματα του στρες είναι η κακή διάθεση, η ευερεθιστότητα, ο θυμός, η επιθυμία απομόνωσης, καθώς και άλλα προβλήματα ψυχικής ή συναισθηματικής υγείας. Όσον αφορά τα γνωστικά συμπτώματα, παρατηρούνται προβλήματα στη μνήμη, αδυναμία συγκέντρωσης, κακή κρίση, αλλά και ανήσυχες – κακές σκέψεις.Τα άτομα που βιώνουν έντονο στρες είναι πιθανό, τέλος, να κοιμούνται πάρα πολύ ή πολύ λίγο, να διακατέχονται από αναβλητικότητα ή παραμέληση ευθυνών, να αναπτύσσουν νευρικές συνήθειες (όπως η ονυχοφαγία), να εμφανίζουν διατροφικές διαταραχές, να καταφεύγουν στην υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ, στο κάπνισμα και, γενικά, σε ανθυγιεινές συνήθειές. 

Οι αιτίες του στρες

Οτιδήποτε απαιτεί από εμάς περισσότερη ενέργεια, μπορεί να θεωρηθεί ως στρεσογόνος παράγοντας. Αυτό συνεπάγεται πως, για ορισμένους, μπορεί να λειτουργήσουν ως στρεσογόνοι παράγοντες και θετικά γεγονότα, όπως ο γάμος, η αγορά σπιτιού, οι σπουδές ή μια προαγωγή. Ωστόσο, το στρες δεν πυροδοτείται αποκλειστικά από εξωτερικούς παράγοντες. Μπορεί να προέρχεται και από εμάς τους ίδιους, όταν ανησυχούμε υπερβολικά για κάτι που μπορεί ή δεν μπορεί να συμβεί, ή έχουμε παράλογες και απαισιόδοξες σκέψεις για τη ζωή.Οι συχνότερες «εσωτερικές» αιτίες του στρες είναι η απαισιοδοξία, η αδυναμία να διαχειριστούμε την αβεβαιότητα, η άκαμπτη σκέψη, η έλλειψη ευελιξίας, οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες και η τελειομανία.Αντιθέτως, οι συνηθέστερες «εξωτερικές» αιτίες άγχους είναι οι σημαντικές αλλαγές στη ζωή μας, οι απαιτητικές διαπροσωπικές σχέσεις, οι οικογενειακές ευθύνες, οι οικονομικές υποχρεώσεις, αλλά και το βαρύ καθημερινό πρόγραμμα.  

7 tips αντιμετωπισης τους στρες

1. Θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους για την ημέρα, την εβδομάδα και τον μήνα μας.

Αυτό θα μας βοηθήσει να έχουμε τον έλεγχο της στιγμής, αλλά και των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεών μας. Καθώς ορίζουμε τους στόχους μας, δεν ξεχνάμε ότι είναι σημαντικό να λέμε «όχι» σε επιπλέον ευθύνες, όταν το πρόγραμμά μας είναι ήδη φορτωμένο.

2. Δοκιμάζουμε τεχνικές χαλάρωσης.

Τέτοιες τεχνικές είναι ο διαλογισμός και η γιόγκα. Όταν πραγματοποιούνται τακτικά, αυτές οι τεχνικές μπορούν να μειώσουν τα καθημερινά επίπεδα άγχους και να ενισχύσουν τα συναισθήματα χαράς και γαλήνης. Αυξάνουν, επίσης, την ικανότητά μας να παραμένουμε ήρεμοι και συγκεντρωμένοι σε συνθήκες στρες.

3. Ασκούμαστε.

Ακόμα και μια μικρή βόλτα μπορεί να αποσπάσει την προσοχή μας από κάθε είδους ανησυχία και, κατ’ επέκταση, να ενισχύσει σημαντικά τη διάθεσή μας. Δραστηριότητες, όπως το περπάτημα, το τρέξιμο, το κολύμπι και ο χορός, είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές.

4. Προσέχουμε τη διατροφή μας.

Η κατανάλωση επεξεργασμένου και γρήγορου φαγητού, λιπαρών και ζαχαρούχων σνακ, μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα του στρες. Αντίθετα, μια διατροφή πλούσια σε φρέσκα φρούτα και λαχανικά, πρωτεΐνες και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να συμβάλει στην καλύτερη διαχείρισή του.

5. Ξεκουραζόμαστε.

Για να είμαστε σε θέση να σκεφτόμαστε καθαρά και να διαχειριζόμαστε αποτελεσματικά το στρες που νιώθουμε, είναι σημαντικό να εξοικονομούμε λίγα λεπτά στη διάρκεια της ημέρας για χαλάρωση. Στην περίπτωση, δε, που δυσκολευόμαστε να αποκοιμηθούμε, διαμορφώνουμε ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου-αφύπνισης, ακολουθούμε μια χαλαρωτική προετοιμασία πριν την ώρα της κατάκλισης, μακριά από οθόνες και οτιδήποτε μας κρατάει σε εγρήγορση. Επιπλέον, επισπεύδουμε τη χαλάρωσή μας με ένα ζεστό αφέψημα με χαμομήλι ή βαλεριάνα – βότανα τα οποία φημίζονται για τη θετική τους επίδραση στην ποιότητα του ύπνου.

6. Μένουμε σε επαφή με τα αγαπημένα μας άτομα.

Αυτά τα άτομα είναι εκείνα που μας κρατούν ήρεμους και μας παρέχουν συναισθηματική υποστήριξη. Η επικοινωνία με φίλους, όταν βρισκόμαστε σε ένταση, μπορεί να προκαλέσει την έκκριση ορμονών που καταπραΰνουν το νευρικό μας σύστημα και μας ανακουφίζουν από το άγχος.

7. Στο τέλος κάθε ημέρας…

Αφιερώνουμε λίγο χρόνο για να σκεφτούμε τι έχουμε πετύχει. Κρατάμε θετική στάση απέναντι στα γεγονότα και εκφράζουμε ευγνωμοσύνη για όλα τα ευχάριστα που συμβαίνουν στη ζωή μας.

Πηγές

https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-symptoms-signs-and-causes.htm

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/11874-stress

Η καρδιά μας χτυπά πιο γρήγορα, οι μύες σφίγγονται, η αρτηριακή πίεση αυξάνεται και η αναπνοή επιταχύνεται.

Στρες: Τι το προκαλεί, ποια τα συμπτώματά του και πώς το αντιμετωπίζουμεΣτρες: Τι το προκαλεί, ποια τα συμπτώματά του και πώς το αντιμετωπίζουμε

2021-04-06T15:54:53+00:00 Μάρτιος 31, 2021|