///Βιταμίνη D: η βιταμίνη του ήλιου & το μεσογειακό παράδοξο

Βιταμίνη D: η βιταμίνη του ήλιου & το μεσογειακό παράδοξο

Γνωστή και ως «βιταμίνη του ήλιου» ή «της λιακάδας», η βιταμίνη D παράγεται όταν η ηλιακή ακτινοβολία έρχεται σε επαφή με το δέρμα. Μάλιστα, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την διατήρηση της καλής υγείας. Γι’ αυτό και οι σύγχρονες μελέτες της δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα για το σύνολο του γενικού πληθυσμού.

Παρόλα αυτά, στην ηλιόλουστη Ελλάδα όπως και στις υπόλοιπες μεσογειακές χώρες, συμβαίνει το εξής παράδοξο: αντί να υπάρχει πλεόνασμα, ένας στους τρεις συμπολίτες μας έχει έλλειψη της πολύτιμης αυτής βιταμίνης σε σχέση με τους Βορειοευρωπαίους. Εξίσου ανησυχητικό είναι και το γεγονός ότι έλλειψη ή ανεπάρκεια στη «βιταμίνη του ήλιου» παρουσιάζουν όλες οι ηλικίες του πληθυσμού στη χώρα μας. Τα δε ποσοστά αυξάνονται κατακόρυφα στους ηλικιωμένους και στις γυναίκες.

Σύμφωνα με πρόσφατες επιστημονικές έρευνες, περίπου το 30% του γενικού πληθυσμού παρουσιάζει ανεπάρκεια Βιταμίνης D. Ένα ποσοστό που αγγίζει το 15% του γενικού πληθυσμού παρουσιάζει έλλειψη Βιταμίνης D.

Την ίδια στιγμή, όπως προκύπτει από τα ίδια στοιχεία, ένα ποσοστό που φτάνει το 40% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας εμφανίζει ανεπάρκεια Βιταμίνης D. Όμως, και οι γυναίκες που κυοφορούν έχουν ανεπάρκεια βιταμίνης D σε ποσοστό 50%. Για αυτό άλλωστε πολλοί καταφεύγουν στα συμπληρώματα διατροφής, όπως το συμπλήρωμα βιταμίνης D της Lamberts, προκειμένου να καλύψουν αυτήν την ανάγκη του οργανισμού.

Που οφείλεται η ανεπάρκεια σε βιταμίνη του ήλιου;

Οι παράγοντες που «ενοχοποιούνται» για την ανεπάρκεια βιταμίνης του ήλιου στις… ηλιόλουστες χώρες είναι:

Σκούρο δέρμα

Στην περιοχή της Μεσογείου οι περισσότεροι κάτοικοι έχουν πιο σκούρο δέρμα από ό,τι στη βόρεια Ευρώπη. Πράγμα το οποίο σημαίνει ότι δεν είναι εφικτή η σύνθεση της βιταμίνης D από τον ήλιο, καθώς η μελανίνη δρα σαν φίλτρο στην απορρόφηση της UVB ακτινοβολίας.

Φόβος και προστασία από τον καρκίνο του δέρματος

Αν και στην Ελλάδα έχουμε ηλιοφάνεια αρκετούς μήνες τον χρόνο, έχει αυξηθεί ο αριθμός εκείνων που αποφεύγουν τον ήλιο λόγω του φόβου του καρκίνου του δέρματος. Μάλιστα, για να μειωθεί ο κίνδυνος, μικροί και μεγάλοι χρησιμοποιούν αντιηλιακά με πολύ υψηλό δείκτη προστασίας, εμποδίζοντας έτσι τη σύνθεση της βιταμίνης D στο δέρμα.

Μόλυνση του περιβάλλοντος & βιταμίνη του ήλιου

Η ατμοσφαιρική ρύπανση, κυρίως στις μεγάλες πόλεις, εμποδίζει την ηλιακή ακτινοβολία να φτάσει τελικά στο δέρμα. Αυτό έχει ως συνέπεια να μην παράγεται η βιταμίνη του ήλιου.

Η ηλικία

Όσο τα χρόνια περνούν, επιστημονικές μελέτες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι μετά την ηλικία των 70 μειώνεται η ικανότητα παραγωγής της βιταμίνης D στο δέρμα κατά 30%.

Διατροφικοί λόγοι

Σε αντίθεση με τη βόρεια Ευρώπη, στις μεσογειακές χώρες δεν καταναλώνονται λιπαρές τροφές που περιέχουν βιταμίνη D, καθώς το κύριο λίπος της διατροφής είναι το ελαιόλαδο, που όμως δεν περιέχει την πολύτιμη αυτή βιταμίνη.

Βιταμίνη D & ήλιος

Παραμονή στον ήλιο για 15-20 λεπτά έχοντας το πρόσωπο και τα χέρια εκτεθειμένα.

Προσοχή: Όσο πιο σκούρο είναι το χρώμα του δέρματος, τόσο περισσότερη ώρα πρέπει να καθόμαστε στον ήλιο για να παραχθεί η απαραίτητη βιταμίνη του ήλιου.

Όμως, καθώς η ημέρα μικραίνει, γίνεται όλο και πιο δύσκολο να περνάμε χρόνο κάτω από τον ήλιο. Εάν δεν καλύπτουμε τις ημερήσιες ανάγκες μας σε βιταμίνη D, ούτε από τον ήλιο ούτε μέσω της διατροφής, οι ειδικοί συνιστούν τα συμπληρώματα διατροφής.

Μια εξαιρετική επιλογή, είναι η βιταμίνη D της Lamberts, ένα σκεύασμα κλινικά επιβεβαιωμένο. Η βιταμίνη D της Lamberts, παρουσιάζεται στη φυσική της μορφή D3 (cholecalciferol) που αποτελεί την πιο εύκολα απορροφήσιμη μορφή.

Βιταμίνη D: Δοσολογία

Το αμερικανικό Εθνικό Ίδρυμα Οστεοπόρωσης συστήνει 400-800 IU/ημέρα για τους ενήλικες κάτω των 50 ετών. Για ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας η ποσότητα αυξάνεται σε 800-1000 IU ημερησίως για ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας.

Η North American Menopause Society συνιστά 700-800 IU ημερησίως για τις γυναίκες που διατρέχουν κίνδυνο ανεπάρκειας λόγω χαμηλής έκθεσης στον ήλιο.

Τέλος, οι κατευθυντήριες γραμμές από την Εταιρεία Οστεοπόρωσης του Καναδά αναφέρουν 400 IU βιταμίνης D ημερησίως για άτομα ηλικίας έως 50 ετών και 800 IU ανά ημέρα για άτομα άνω των 50.

ΠΗΓΕΣ:

https://www.webmd.com/diet/news/20110606/new-guidelines-suggest-higher-doses-of-vitamin-d#1

https://www.medicinenet.com/vitamin_d_deficiency/article.htm

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/vitamin-d/dosing/hrb-20060400

Η βιταμίνη D, γνωστή και ως «βιταμίνη του ήλιου» είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την διατήρηση της καλής υγείας

Βιταμίνη D: η βιταμίνη του ήλιου & το μεσογειακό παράδοξοΒιταμίνη D: η βιταμίνη του ήλιου & το μεσογειακό παράδοξο

Σχετικά Άρθρα

2019-01-24T12:13:53+00:00 Ιανουάριος 22, 2019|